خودروهای خودران سوغات هوش مصنوعی در عصر جدید

 

هوش مصنوعی موهبتی برای چندین صنعت بوده است و از این رو صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست

هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط با آن به طور مداوم در حال تکامل هستند هدف اکثر افرادی که در حال ساختن سیستم های هوش مصنوعی هستند استفاده از یادگیری ماشینی برای کمک به تصمیم گیری هایی است که امروزه انسان ها مسئول آن هستند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خودرو بسیار گسترده و هیجان انگیز است. به همین دلیل است که هوش مصنوعی به سرعت و با موفقیت در صنعت نفوذ کرده است. اگر سیستم‌های هوش مصنوعی قبلی برای کمک به کارهای ساده و محدود مورد استفاده قرار می‌گرفتند، امروزه هوش مصنوعی به رانندگان این فرصت را می‌دهد تا وارد خودروهای کاملاً مستقل شوند و از سواری لذت ببرند.

 

در صنعت خودرو در حالی که آوردن هوش مصنوعی به یک کارخانه یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو ممکن است در ابتدا گران باشد، اما در پایان، مزایا معمولاً بسیار بیشتر از هزینه هاست.

هوش مصنوعی به تولیدکنندگان خودرو و سایرین در این صنعت اجازه می‌دهد تا به سطوح جدیدی از فناوری‌ها و کارایی‌هایی برسند که زمانی رویایی به نظر می‌رسید. این شامل اتومبیل های خودران، ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی در طبقه تولید، تعمیر و نگهداری، پیش بینی و غیره می شود. هوش مصنوعی با نیرو دادن به خودروهای خودران و رانندگی، بینش هایی را در مورد آنچه در زمان واقعی در اطراف آنها می گذرد به رانندگان می دهد.

 

صنعت خودر می تواند از پتامیل های کامل هوش مصنوعی استفاده کند و از منابع متعدد و حسگرها برای پوشش مدیریت نیروی کار، مدیریت موجودی کالا، برنامه ریزی عملیاتی و کمک به رانندگی ایمن به کاربران بهره رساند.

 با استفاده از فناوری های هوش، صنایع خودروسازی می توانند عملکردهای خودروهای خودران را پیش بینی کنند و قبل از هر گونه تلفات و حادثه معایب را اصلاح نمایند. در مجموع هوش مصنوعی به صنعت خودرو کمک می کند تا در سطح عملکردی در حد عالی کار کند و در زمان، هزینه و مشتری مداری صرفه جویی کند.

تجسم رفت و آمد خودروهای بدون راننده در گوشه و کنار هر خیابان تصویری بود که اگر تا همین چند سال پیش بر زبان می آوردیم مساله ای مضحک و احمقانه بنظر می رسید اما هم اکنون پیشرفت در فناوری و استفاده از هوش مصنوعی در سراسر جهان به نوعی این امکان را فراهم نموده است. به عنوان مثال بزرگترین رهبران خودرو از جمله تسلا، ولوو، بی ام و، فولوکس واگن و دیگر لیدرهای خودرویی جهان امروز از هوش مصنوعی برای تغییر کارکرد خودرو و تامین آسایش و ایمنی در حین رانندگی استفاده می نمایند.

 

هوش مصنوعی در چهار مورد اصلی شامل

تولید، احساس رضایت از رانندگی، زنجیره تامین و کنترل کیفیت و نیز بازرسی در صنعت خودرو استفاده می شود:

 

تولید: ادغام هوش مصنوعی در زمینه تولید خودرو برای کمپانی های خودروسازی به این معنی است که خودروسازان می توانند از کارخانه های هوشمندتر بهره ببرند، بنابراین کارایی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش می دهند. همچنین می توان برای مونتاژ خودرو، بهینه سازی زنجیره تامین، استفاده از روبات ها در کف کارخانه، استفاده از حسگرها برای بهبود عملکرد، طراحی وسایل نقلیه و در فرآیندهای پس از تولید از هوش مصنوعی بهره جست.

 

احساس رضایتمندی از رانندگی با خودرو:

 همه ما می خواهیم زمانی که در وسایل نقلیه خود سوار می شویم، سواری لذت بخشی داشته باشیم. هوش مصنوعی می تواند در این مورد کمک کند. زمانی که در خودرو هستید، هوش مصنوعی با کاهش حواس‌پرتی، درک عادات رانندگی و بهبود تجربه کلی مشتری، به رانندگان کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری داشته باشند. هوش مصنوعی به مسافران این امکان را می دهد که از دسترسی شخصی و همچنین خدمات تحویل داخل خودرو لذت ببرند.

 

زنجیره تامین:

وقتی صحبت از تامین امنیت به میان می آید صنعت خودرو در این زمینه یکی از پیچیده ترین صنعت ها در این حوزه معرفی می شود. چون بطور متوسط یک وسیله نقلیه تقریبا سی هزار قطعه مجزا داد که از نقاط مختلف جهان وارد شرکت سازنده خودرو می شود.

بر این برای سازندگان خودرو مهم است که برای هر مرحله یک دستگاه نظارت مستقر باشند و دقیقا بدانند چه زمانی باید منتظر رسیدن به آن نقطه هدف باشند. این سیستم خطی در گذشته بیشتر توسط نیروی انسانی کنترل میشد ولی در عصر جدید با پدیدار شدن هوش مصنوعی و برای تکمیل زنجیره تامین خودروسازان از هوش مصنوعی استفاده میکنند تا با تکیه بر این دانش یک سیستم کاملا خودکار در زمینه مدیریت زنجیره تامین را راه اندازی کنند.. در سال‌های 2021 و 2022، صنعت خودرو با اختلالات و مشکلات زنجیره تامین مواجه بوده است. هوش مصنوعی در ابن راستا می تواند در صورت لزوم با توانایی پیش‌بینی و تکمیل زنجیره‌های تامین کمک کند. همچنین هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا موانعی را که در آینده با آن‌ها مواجه خواهند شد، همچنین مشکلات مسیریابی و موارد دیگر را پیش بینی کنند.

 

کنترل کیفیت:

 همه به دنبال یک وسیله نقلیه با کیفیت و تجربه هستند. در این مورد نیز هوش مصنوعی امکان نظارت پیش‌بینی، تشخیص ترک و موارد دیگر را با دقت بسیار بالا فراهم می‌کند.

 

بازرسی ها:

در حال حاضر زمانی که یک آژانس اجاره خودرو، یا یک شرکت بیمه یا حتی یک گاراژ نیاز به بازرسی خودرو دارد، این فرآیند بصورتذهنی و دستی انجام میگرد با ورود  هوش مصنوعی به صنعت خودرو و فعال سازی قابلیت فناوری پیشرفته برای بازرسی خودرو، ارائه و پیش بینی مشکلات و ارائه گزارش جامع از وضعیت خودرو ها، هوش مصنوعی می تواند در این زمینه نیز تاثیرات مهمی داشته باشد.

 

ارسال نظر